هدف گذاري چيست؟ و چگونه اين كار را انجام دهيم؟

منبع:
هدف گذاري در زندگي

اگر مي خواهيد موفق شويد، بايد هدفي را براي خود مشخص كنيد‎

 

اگر مي خواهيد موفق شويد، بايد هدفي را براي خود مشخص كنيد. بدون داشتن هدف تمركز نداشته و از مسير مشخصي برخوردار نيستيد. هدف گذاري نه تنها به شما اجازه مي دهيد مسير زندگي و كسب وكار خودتان را دست داشته باشيد، بلكه به شما اجازه مي دهد تا از آن به عنوان يك بنچمارك براي تعيين موفقيت خود استفاده كنيد. يك لحظه فكر كنيد:پس انداز كردن در بانك تنها درزماني دليلي براي موفقيت شما به حساب مي آيد كه هدف شما جمع كردن ثروت باشد، اما اگر در پي كار خيرخواهانه باشيد، اين كار برخلاف هدف شما است و براي شما موفقيت به حساب نمي آيد.

 

بااين وجود براي دستيابي به هدف هاي خودتان، بايد به خوبي بدانيد كه چگونه بايد هدف انتخاب كنيد. فقط نمي توانيد "من مي خواهم” و انتظار موفقيت داشته باشيد. هدف گذاري فرايندي است كه با بررسي دقيق آغازشده و در پايان كار و تلاش بسيار زيادي را مي طلبد. در بين اين دونقطه مراحل بسيار مهمي وجود دارد اطلاع از آن ها به شما اجازه مي دهد اهداف قابل دستيابي براي خود انتخاب كنيد.

 

- هدف گذاري ،موقعيت‌تان را ارزيابي و بررسي كنيد 

تنها راه رسيدن به تواناييِ تصميم‌ گيريِ معقول اين است كه بدانيم از آينده چه مي‌خواهيم و چگونه بايد به آن برسيم. بايد بدانيم اكنون كجا هستيم و در چه سطحي از زندگي احساس رضايت خواهيم كرد؛ بنابراين ابتدا بايد كمي فكر كنيم و موقعيت فعلي‌مان را بسنجيم، وقتي دقيقا فهميديد در چه وضعيتي قرار داريد، آن را روي كاغذ بياوريد. براي نوشتن موقعيت كنوني‌تان يك پرسش كليدي وجود دارد: از وضعيت فعلي‌ام راضي هستم يا نه؟

 

ما از ارزيابي دو هدف را دنبال مي‌كنيم؛ اول اينكه ارزيابي شيوه‌اي كاربردي براي مشاهده‌ي پيشرفت‌تان به شما مي‌دهد و باعث مي‌شود چشم‌اندازي را دنبال كنيد كه براي زندگي متصور هستيد. دوم اينكه، نشان‌تان مي‌دهد كجا هستيد و وقتي بدانيد كجا ايستاده‌ايد، مي‌توانيد تعيين كنيد بايد كجا باشيد. در واقع ارزيابي به شما جهت مي‌دهد.

 

اين هفته ساعاتي را به ارزيابي و بررسي موقعيت‌ و اهداف‌تان اختصاص دهيد. ببينيد، كجا هستيد و موقعيتي را كه در آن قرار داريد بنويسيد، طوري كه پيشرفت ماهانه‌تان از بررسي‌ها و يادداشت‌هاي مربوط به آنها مشخص باشد. به‌طور منظم براي ارزيابي و بررسي وقت بگذاريد، خواهيد ديد كه چقدر نتيجه مي‌دهد؛ اين واقعا هيجان‌انگيز است!

 

روش هاي هدف گذاري

بدون داشتن هدف تمركز نداشته و از مسير مشخصي برخوردار نيستيد‎

 

- دقيقا توضيح دهيد كه چه مي خواهيد.

به طور مشخص صحبت كنيد. اگر مي خواهيد درآمد خود را افزايش دهيد، دقيقا بنويسيد كه چقدر درآمد مي خواهيد. نوشتن اينكه «درآمد بيشتري مي خواهم» كافي نيست، بايد رقم آن را كامل و دقيق مشخص كنيد وقتي دقيقا مشخص مي كنيد به دنبال چه چيزي هستيد، راحت تر مي توانيد به آن برسيد. 

 

- هدف گذاري ،اهداف هوشمندانه تعيين كنيد

منظورمان از اهداف هوشمندانه، اهداف ويژه‌اي هستند كه قابل سنجش باشند، بتوانيد به دست‌شان بياوريد، اهدافي كه واقع‌ بينانه باشند و براي دست‌يابي به آنها زمان اهميت داشته باشد.

 

- اهدافتان را بنويسيد.

هدف اگر مكتوب نباشد شبيه دود سيگار است. به هوا مي رود و ناپديد مي شود. اما وقتي هدف را مي نويسيد، مي توانيد آن را ببينيد، لمس كنيد، بخوانيد و در صورت لزوم آن را احساس كنيد. نوشتن اهداف باعث مي شود بتوانيد تصميمات بهتري بگيريد و راحت تر آن را مديريت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.